Alla inlägg den 19 april 2009

Av Frejda - 19 april 2009 19:37

Jag har en stor tibastbuske i trädgården och jag blir lycklig varje gång jag passerar den. Den blommar nu som bäst i rosa-lila och den doftar fantastiskt.


Tydligen så kommer blommorna först på tibasten. Den kan till och med blomma när snön fortfarande ligger kvar. Efter blomningen kommer de gröna bladen och sist så får den röda bär. Förr i tiden lade man tydligen barken i blöt i ättika, och använde den som medicin mot bland annat gikt. Kan vara bra att veta till den dag då jag får det ... För övrigt är den tydligen väldigt giftig, så jag ska nog inte experimentera med den i medicinskt syfte.


Man kan också växtfärga med de färska grenarna. Färgen blir gul eller gulbrun.


Nu har hallonhäcken fått sig en genomgång. Det som förr var en ogenomtränglig vägg av ris, är numera en mycket gles rad med hallonplantor på behörigt avstånd från varandra. Det finns alltså hopp om hallon i sommar - både röda och vita. Hallonhäcken gör sig dock inte så bra på bild just nu, så jag valde tibasten istället.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards