Alla inlägg den 26 april 2009

Av Frejda - 26 april 2009 16:48

Nu har snälla grannen Sven-Erik plöjt upp sommarens odlingsplats åt mig och till och med kört dit en jättehög med hästgödsel från en av hästägarna i byn. Det är bara att börja skotta. Skitbra! Så nu behöver jag få tag på en jordfräs så jag kan jämna till området som plöjts.


Landet är nu drygt ca 120 kvadratmeter stort, men allt ska inte odlas på vanligt sätt. En del ska täckas i ett år så att jag där tar död på lite rotogräs inför nästa år. En del blir vanligt potatisland, och en del blir halmodlad potatis, dvs. man lägger potatisen direkt på marken och täcker noga med halm så att solen inte når potatisarna och gör dem gröna. Det är årets experiment.


Ett litet jordgubbsland ska det finnas plats för, liksom ett "nätstaket" som sockerärterna kan klättra på, och så ska jag odla i pallkragar, sex stycken med dubbel höjd. Och i ena hörnet ska det byggas ett växthus av grannarnas gamla fönster - ett "litet" projekt som jag tänkte engagera min byggkunniga far i.


Vad kan jag säga - det är fantastiskt att ha hjälpsamma grannar och släktingar.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards