Alla inlägg den 9 juli 2014

Av Frejda - 9 juli 2014 11:37

Fina Tora finns inte mer. Räven tog henne. Det tog ett tag innan jag förstod vad som hade hänt. Jag hittade Tyra vettskrämd i ett hörn av hönsgården och Tor stod och vaktade henne, blodig runt näbben och i rätt dåligt skick. Tora var borta.


Jag visste inte vad som hänt. Det fanns inte ett spår av Tora, inte ens en fjäder. Jag förstod att det kunde vara så att något djur tagit henne, men hoppades att hon bara blivit skrämd och låg och tryckte någonstans. Men till slut såg jag att något djur banat väg genom gräs och nässlor på andra sidan vägen, så jag följde spåret och hittade då flera högar med fjädrar i Toras färg.


Det verkar som om räven kommit in i hönsgården. Om Toras ägg hade kläckts hade dörren dit varit stängd, men så blev det inte. Inget av äggen var befruktat.


Det är så sorgligt, för hon var en så fin och klurig och väldigt personlig höna, men man får konstatera att friheten har sitt pris ibland. Nu får de stanna inne i hönsgården ett tag tills Tor kryat på sig och för att skydda dem tills räven kanske glömmer bort var det fanns mat att hämta. Men rävar kanske har gott minne ...


Jag sysselsätter mig med trädgårdsarbete som blivit eftersatt när det regnat så mycket. Här en av ogräshögarna - det finns hur mycket ogräs som helst.


När jag fyllde femtio fick jag en stor låda med perenner, femtio gladioluslökar och en paradisbuske som jag nu planterat. Det blir fint när de blommar sedan.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards