Direktlänk till inlägg 22 april 2012

Vattenplan

Av Frejda - 22 april 2012 09:50


Jag är trött på pumpautomaten som jag har för att få upp vatten ur brunnen till en trädgårdsslang. Jag är inne på min tredje av samma sort - den går sönder innan garantitiden är slut och så får jag en ny, som går sönder innan garantitiden är slut och så håller det på. Den är dessutom stor och ful och klumpig. Den pumpautomat jag har nu slutar inte gå om strömmen är på. Tanken är ju att den ska bygga upp ett tryck, stänga av sig och sedan hoppa igång igen när trycket sjunker. Men om jag har strömmen på så går den tills den bränner ihop.


Nu har en god vän, med talang för systemkonstruktion av alla sorter, hjälpt mig med att fundera ut hur jag skulle kunna lösa det hela.


Vi har mätt djupet i min grävda brunn - från botten till brunnskant var det 4 meter och vattenytan låg 85 cm ner. Det gör att det skulle kunna fungera att använda en sänkpump. Tänk att slippa den stora, gula, fula pumpautomaten ovanpå brunnslocket. Då kanske man till och med kan måla den gamla pumpen fint och ställa dit en blomma.


Jag är inte så teknisk att jag fattar allt, men tanken är att pumpen, med den här konstruktionen, ska kunna flytta sig i höjdled allteftersom vattennivån stiger eller sjunker, men inte för långt ner förstås, så att den börjar suga upp allsköns gegga från botten. Sedan ska jag kunna koppla på flera slangar vid brunnen och använda en till odlingen, en fram till stugan, så att det blir lätt att fylla på vattendunken till köket, och en till uteduschen eller bara till att spola av leriga stövlar, färskpotatisen och annat.


En strömbrytare och möjlighet att välja vilken slang som ska användas. Det finns dessutom en plan för en mer automatisk vattenanläggning för odlingen i och med detta. Jag kanske får vara försiktig så att jag inte tömmer brunnen när det är som torrast på sommaren, men i kombination med mina vattentunnor ska det nog kunna fungera. Jag är ju ingen stor vattenförbrukare eftersom jag är själv i stugan och inte har något indraget vatten eller avlopp.


Jag får väl börja med den eländes pumpautomaten och se om jag kan lösa det nya snart.

 
 
Ingen bild

Karin

22 april 2012 11:13

Själv prövade jag en slang med en massa hål i. Jag grävde ner den i rabatten som är 10 m lång. När jag kopplar den till kranen så droppar vatten ut i rabatten. Det var lättare än att hinka ut vattnet. Jag kan rekommendera detta.

 
Linda

Linda

22 april 2012 20:41

Det där med vatten är trädgårdens stora gissel. Om jag skulle börja om från början och bygga ett nytt hus och anlägga en trädgård från grunden, så skulle jag se till att gräva ner slangar för sommarvatten och ha små vattenposter där jag kan koppla fast vattenslangen. En på varje sida av huset och en i växthuset (där jag visserligen redan har vatten). Skulle nog satsa på någon sorts automatbevattning av rabatterna också. Tänk så underbart det vore efter varma, soliga sommardagar!

Kram
//Linda

http://krukmakerskan.blogspot.com

 
Ingen bild

Frejda

22 april 2012 22:41

Karin - det blir nog en mix av det mesta. Jag funderar på droppslang i växthuset kopplad tull regntunnan, så att man kan ta tillvara bättre på regnvattnet.

Linda - ja, tänk när allt fungerar som det är tänkt! Vilken lyx! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards