Alla inlägg den 24 januari 2009

Av Frejda - 24 januari 2009 22:32

Torpet i januari. Det är halvmörkt och fruktträden avtecknar sig mot en molning himmel. Jag inser att jag har jobb att göra - de måste beskäras för det är inte gjort på många år.


Äppleträdet framför torpet bär flera olika sorter så jag får vara försiktig med vad jag tar bort. Jag har fem äppleträd med många olika sorters äpplen. Jag vet att ett av dem bär fantastiskt goda Åkerö och ett bär Transparant Blanche. Resten är okända sorter för mig, som jag måste forska vidare i. En del är mycket gamla, små och sura. De har nog gjort sitt.


Någonstans har jag hört att man kan beskära äppleträd året runt. Vännen Titti vet säkert det mesta jag behöver fråga om beskärning. Hon kan den magiska konsten att ympa också.


Äpplen var i gammal folktro en symbol för kärlek, fruktsamhet och ungdom. Asarna åt äpplen för att slippa åldras. Så de ska vårdas ömt om det kommer så mycket gott ur dem.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards