Direktlänk till inlägg 24 maj 2009

Nykomling

Av Frejda - 24 maj 2009 22:58

Det händer så otroligt mycket nu i trädgården. Häggen börjar släppa sina blommor, syrénen har just börjat blomma, liksom äpple- och päronträden. Grönskan tar fart överhuvudtaget, inte minst gräset som nu behöver klippas rätt ofta.


Jag har också packat in mina pallkragar i fina paket av fiberduk och växthuset börjar bli klart. Jag har burit in enorma mängder gödsel och jord i det, men nu så är det fullt i odlingssängarna och redo för plantering. Plantorna är inköpta - olika sorters tomater, gurka, paprika, cayennepeppar, physalis. Jag ska sätta frön för melon och pumpa också, och mellan plantorna ska jag nog sätta lite basilika som brukar tycka om värme och inte trivs så bra utomhus.


Men inget av detta visar jag på bild denna gång. Istället blir det ett porträtt av trädgårdens allra nyaste nykomling: ett Victoria-plommonträd som fått ta plats där enen stod förut. Det ser lite tanigt och smalt ut nu, men jag hoppas det kommer att trivas och växa till sig.

 
 
Ingen bild

Lenita

23 mars 2011 12:40

Hej!
Vill bara skriva hur mycket jag uppskattar och inspireras av din blogg! Läser inga andra bloggar, har sällan tid att läsa och har börjat från början i din och bara hunnit hit (Maj -09). Men ändå! Du skriver med glad entusiasm som får även mig att tro att jag ska lyckas få till min villaträdgård någon gång, trots småbarn och heltidsjobb. Tack för det!

 
Frejda

Frejda

26 mars 2011 21:19

Lenita - välkommen till min blogg! Kul att du tycker om att läsa den. Jag tycker det är väldigt roligt med kommentarer och frågor. Det är klart du kommer att lyckas med din villaträdgård! Börja litet och bygg på efter hand. Jag har inga småbarn, men jag har ett heltidsjobb som tenderar att ta alldeles för mycket av min tid. Men då blir odlingen min räddning. :-)

http://frejdastorp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards