Alla inlägg den 17 maj 2009

Av Frejda - 17 maj 2009 22:03

Jag har en röd tulpan i min trädgård. En enda. Resten har rådjuren knaprat i sig. Men den enda överlevaren är praktfull med sin lysande knallröda färg.


Rådjuren har också mumsat på min rhododendronbuske. Kvar finns bara en enda blomknopp. Rhododendron trivs egentligen inte i den jord som finns här i trakten, men med lite rhododendronjord och speciell gödning har jag lyckats hålla liv i dem förut. Jag har dock inga bra knep mot rådjuren.


En annan växt som blivit offer för hungriga rådjur är min sumakrönn. Jag fick den av min syster förra året och den har varit ett udda inslag i min trädgård, med sin ludna stam och bladen som växer uppe i toppen så att den ser lite palmliknande ut. Nu ser den inte lika exotisk ut. Rådjuren har skalat av barken och utan löv ser den lätt patetisk ut. Men det kanske kommer nya löv.


Det är tur för rådjuren att de också är fina.

Av Frejda - 17 maj 2009 12:16

Ja, där försvinner den. Enen som inte mådde så bra. Det blev förvånansvärt öppet och fint framför torpet, och nu har jag plats för ett plommonträd.


Jag har en del barrträd i trädgården och jag är egentligen inte så förtjust i dem. En gles granhäck längs med ena sidan av tomten till exempel. Det skulle vara så himla fint med syrénhäck där istället. Jag får jobba på att byta ut den.


Det går så sakteliga framåt i odlingen. Igår planterade jag tidig potatis - Minerva. Jag har nu också ett litet jordgubbs- och smultronland. Och så har jag gjort en rabatt där det ska växa färgglad krasse som ska få klättra på något som jag inte konstruerat än. Rabatten är inramad av tegelstenar från Theas rivna kaminmur. Vissa är alldeles svartbrända, andra tegelröda. Det ser rätt fint ut.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards