Direktlänk till inlägg 6 april 2014

Vårrens i hallonsnår och en hälsning från hönsen

Av Frejda - 6 april 2014 18:52

Har varit ute i torpet en stund idag och hälsat på. Jag gjorde rent kyl-frysen i ladan och satte på den så att den kan ta emot lite bakverk inför Tysslingedagen i slutet på maj. Passade också på att rensa ur ett hallonsnår som jag aldrig tagit mig an förut. Det har bara fått växa vilt. Så här mycket pinnar blev det efter att ha rensat bara ena sidan. 


Scillan växer så det knakar och det är blått överallt.


Mitt kruklöksexperiment börjar se lite bättre ut - en aning mer färg på stjälkarna - och ännu har inte rådjuren hittat dem.


I fredags var jag också och hälsade på hönsen. De hade det fint i solen och vi delade på lite ostbågar. Här är det Tora som poserar.


Frisyrerna är fantastiska nu. De har återfått sin punkfrisyr, alla tre hönorna, så som de ska se ut.


Och så en hälsning från en väldigt ny liten figur i hagen intill. Ett litet flasklamm som är det gosigaste och pratsammaste i lammväg som jag träffat.

 
 
Carro

Carro

7 april 2014 16:27

Åh, vilken söt lammunge! Och fina hönor oxå såklart!

http://carroshus.blogg.se

 
Ingen bild

Frejda

7 april 2014 19:14

Carro - ja, man smälter verkligen. :-)

 
Kap Horn

Kap Horn

8 april 2014 06:13

Hej Frejda

Som jag ser så närmer sig "torp-tiden" med stormsteg nu...själv har jag cirka två veckor kvar ombord på min sista törn.
Sedan skall jag sätta i gång med fyra bikupor som står och väntar på liv.
Spännande.

Hälsningar

Kap Horn

http://www.einfacherweise.com

 
Ingen bild

Frejda

8 april 2014 06:35

Kap Horn - Ja, nu är det snart dags. Vad spännande med bikupor. Kan du sådant? Jag har försökt få biodlare att ställa hit en kupa, men inte lyckats. Det var ju rätt dyrt med egna kupor och så vet jag inte hur man gör.

 
Kap Horn

Kap Horn

9 april 2014 07:13

Hej Frejda

Vet inte om jag kan, men jag har läst nu i snart ett år MASSOR, och så är jag med i året kurs för nybörjare i stadens biodlarförening.
För att hålla kostnaderna nere, så har jag byggt mina kupor själv.
Men visst en slant blir det för fyra samhällen som jag skall starta med. Om allt går väl, så kan jag själv göra avläggare och då kostar det inte alls mycket.
Du kan jo det med höns och säger antagligen: "Det är inte alls svårt!"
Det är väl likadant med biodling...;-)

Hälsningar från torpare till torparinna!

Kap Horn

http://www.einfacherweise.com

 
Ingen bild

Frejda

9 april 2014 22:40

Kap Horn - Vad duktig du är! Du måste skriva mycket på din blogg om detta. :-)

Hälsningar tillbaka från torparinna till torpare!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards