Direktlänk till inlägg 20 januari 2013

Arborist, javisst!

Av Frejda - 20 januari 2013 12:02


Får jag presentera: arborist Sam Casco, to the rescue. Fem döda almar och en hysteriskt hög tall har oroat mig ett tag. De står väldigt illa på tomtgränsen till grannen och mellan mitt dass och jordkällaren. Inte något jag ville be mina snälla grannar om hjälp med att fälla, helt enkelt för att det inte går att fälla åt något håll utan att träden förstör något. De behövdes tas ner bit för bit.



Här på väg upp. Sam är en klättrande arborist, vilket innebär att han klättrar upp i trädtopparna och tar ned träden bit för bit med såg och motorsåg.



Linan som ligger som en ögla runt trädet använder han för att ta spjärn mot när han steg för steg tar sig uppåt. Speciella "stolpskor", med vassa piggar som han trycker in i trädet ger mer fäste på vägen upp.



Han förankrade sig till slut med en lång lina högt uppe i ett av träden så att han hade ytterligare en fast punkt som höll honom. 



Ja, här är han nästan ända uppe i toppen. Ser ni honom?



Motorsågen framme och delar av trädet börjar komma ner.



Lite mera närbild. Det var ruskigt kallt den här dagen. Innan solen kom upp var det -22. Under dagen höll sig temperaturen runt -15. Men det var vackert med solen och snön. Synd att jag är en sådan fryslort.



Det blir inte så snyggt på marken, men det tar jag hand om framme i vår. Huvudsaken är att veden hamnar på min sida om tomtgränsen.


De träd som står närmast dasset och planket fick vi vänta med lite grand. Där behöver han hjälp av en kollega för att fira ner grenar så att de inte hamnar där de gör skada.  

 
 
Kari

Kari

20 januari 2013 12:48

Oj. då! Visa det där för gubben: "Det er inte för vanligt folk" sa han. Imonerande. Vi skal ochså ha hjälp att få ner ett par träd til sommaren. Det är el. kablar ått ena holdet och grannens hus åt det andra. Det måste inte tas ner i bitar, men vi måste ha hjälp från en med erfaring med motorsåg.
Kari

http://kariogjon.blogspot.com

 
Ingen bild

Karin

20 januari 2013 19:03

Visst är dom fantastiska. Jag lät fälla 8 träd. Jimmy hade med en kompis för träden gick inte att fälla utan de måsta ta ner dem bit för bit. Jag visade bilder tidigare på min FB. Nu är det fint där träden stod. Jag är i full färd med att planera ersättare.

 
Ingen bild

Frejda

20 januari 2013 21:14

Kari - Ja, finns det plats att fälla och man känner någon som är duktig på det så brukar det ju gå bra att få ner träden. Jag fick fantastisk hjälp med min stora gran och med mitt gamla päronträd. Men dessa var det bara att plocka bitar ur som gällde. Hoppas det går bra med era träd när de väl ska ner.

Karin - Bit för bit var det som gällde för mina också. Vad ska du sätta för ersättningsträd? Eller blir det buskar eller något annat?

 
Ingen bild

Karin

21 januari 2013 13:41

Jag är sugen på en blodlönn och en ungersk syren. Har du några tips?
Jag hittade en liten söt ekplanta efter fällarnas framfart. Nu har den fått ljus så den kanske växer. Annars har jag redan asp som marktäckare och som jag sliter med och mot.

 
Ingen bild

Lillsyrran

21 januari 2013 23:13

Det var minsann en modig man! :)

 
Ingen bild

Frejda

21 januari 2013 23:39

Karin - Blodlönnar är fina. Ungersk syren låter spännade. Låter som ett bra val. Jag älskar syren. Schersmin är ju också fint. De kan bli riktigt stora. Jag har några gigantiska exemplar i min trädgård. Men den kanske inte passar med blodlönnen. Passar dock bra ihop med syren (olika blomningstid).

Lillsyrran - Jo du. Jag var lite nervös där ett tag, men han verkade veta vad han gjorde, som tur var. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards