Direktlänk till inlägg 5 februari 2011

Dags för fröinventering

Av Frejda - 5 februari 2011 12:08


Nu är det hög tid för fröinventering. Jag har massor med frön kvar från förra året - köpefrön och sådana jag fått från trädgårdsintresserade vänner och sådana som jag skördat själv.


För att samla alla frön på samma ställe, så att jag åtminstone har lite ordning på dem, köpte jag en liten frölåda som jag dessutom tycker är lite fin.


Nu ska jag göra en lista på vad som finns i den, fundera på vad jag vill så i år och så blir det till att kompletteringsköpa det jag behöver. Kär planering.


Det börjar klia i fingrarna nu. Har lite trädgårdsabstinens och försöker hantera den med att titta på Trädgårdsskolans DVD-film om klätterväxter. Klematis är verkligen fint. Och rosor. Och kaprifol. Och blåregn. Och murgröna. Och ...

 
 
Helga

Helga

7 februari 2011 13:34

Jag sår ju inte i närheten av lika mycket som du, men lite kryddor och blommor brukar det bli. Ska bli kul!

http://helga1.bloggplatsen.se

 
Frejda

Frejda

8 februari 2011 08:52

Helga - Ja, jag förstår inte hur lång listan blir på frön, och då håller jag ändå i mig. Jag har massor med frön kvar från förra året, men listan på dem jag vill köpa nya är lååååång ... :-)

http://frejdastorp.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Carina

19 februari 2011 16:44

Jag sår bara på friland. Allt jag sår inomhus blir bara långt och rangligt. :( Jag har nog inte de rätta förutsättningarna för att lyckas med inomhussådd.Förra året sådde jag massor av olika egna frön mittemot jordgubbslandet på baksidan. Det enda som kom upp var några krasse. Fast.....jag skulle kanske ha varit hemma och vattnat ist för att åka till Marbella. ;)

 
Frejda

Frejda

20 februari 2011 20:19

Carina - Jag minns inte helt hur det såg ut, men det kanske är lite mörkt på baksidan? Kanske prova med sådant som gillar halvskugga? Eller också får du köra med bara krasse. :-) Det är faktiskt en av mina älsklingsblommor. Jättefin. Och du har ju en prunkande framsida på huset. :-)

http://frejdastorp.bloggagratis.se

 
kariogjon

kariogjon

1 mars 2011 18:38

Va kul att jag hittade dej! Vi- Kari og Jon er et norsk par som har et lite torp i Wermland. Vi er der så ofte vi kan. Om vi holder på med nogra prosjekt eller vi bara slapper av. Det er ikke mange som bloggar från sina torp, vi burde jo kunne gi hverandre tips og ideer. Jag leste meg bakover i dine innlegg og forsto at du var like glad i ditt torp og dens trädgård som jeg er.Med vennlig hilsen Kari

http://kariogjon.blogspot.com

 
Ingen bild

Frejda

2 mars 2011 17:38

Kariogjon - Hej på er, vad kul med norskt besök på min blogg! Och roligt med andra torpare också. Jag skriver bloggen som en dagbok om vad som händer i torpet - projekt, odling, trädgård - och ingenting annat. Så just nu är det lite snålt tilltaget med inlägg eftersom jag stängt torpet för vintern, men vänta bara tills april-maj kommer. :-)

 
kariogjon

kariogjon

3 mars 2011 05:34

Nå har jeg lagt oss til som følger av din blogg, så vi venter gjerne og følger med på fremgangen i din trädgård. Titta inn til oss du med, og kommentera gjerne om du finner nogot du tycker om. Nu skriver jo ikke vi bara om vårat torp, men det er nog torpet som har fått dom flesta blogginnleggen. Ha det godt!
Kari i kariogjon

http://www.kariogjon.blogspot.com

 
Frejda

Frejda

4 mars 2011 21:46

Kariogjon - Vad bra! Då ser ni när jag kommer igång mer framme i april-maj. :-) Jag var allt inne och tittade som hastigast på er blogg och ska göra ett nytt besök och läsa ordentligt om ert torp när jag hjar lite mer tid. Ni har säkert en massa kul tips. :-) Ha det bra själv!

http://frejdastorp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards