Alla inlägg den 26 september 2010

Av Frejda - 26 september 2010 17:26


Ja, lycka till vill jag säga till klematisarna och rosen som jag planterade idag. Må ni klara vintern.


Det var ena sidan av pergolan som nu fick en smal rabatt. Från början såg det ut som ovan. Jag grävde ett litet dike intill pergolan, lade ner markduken i det och fyllde på med jord som jag sållat ut ogräs ur. Sedan fyllde jag på med lite planteringsjord för att lätta upp jorden lite och så planterade jag två lila klematis, en rosa och en av okänd färg (troligtvis lila den med) som stått i växthuset ett bra tag nu. I mitten satte jag ner min Flammentanz-ros som inte trivts något bra vid gaveln på ladan.



Så här ser det ut nu. Framme i vår ska jag göra kanten runt rabatten snyggare och sätta kantsten. Nu hoppas jag att de kommer att trivas och blomma fint nästa år. Då ska jag ta mig an den andra sidan på pergolan.


Idag började jag också bygga en ram till det nya jordgubbslandet, men skruvdragaren var inte ordentligt laddad så jag har inte kommit så långt. Det får bli nästa helg.


Dagens stora insats var dock att få ordning på avloppet. Ja, jag har inte något riktigt avlopp eftersom jag inte har något vatten indraget eller någon vanlig toalett. Men jag har en diskbänk med en dunk vatten på och en vask och diskho med avrinning ner i en stenkista under torpet. Där har det varit stopp och jag har varit rätt orolig för att behöva gräva mig ner under grunden för att se vad problemet är, för mina försök med miljövänliga propplösare har inte fungerat.


Men nu fick jag låna grannens rensband. Jag skruvade bort så mycket rör jag kom åt och lyckades med hjälp av rensbandet få bort stoppet. Hoppas jag ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards