Alla inlägg den 5 september 2010

Av Frejda - 5 september 2010 16:32


Lilla Lo rullar omkring på marken och vill bli klappad på magen. Och vem kan motstå den där lockiga kissemagen? Mjuk och gosig och alldeles bedårande. Undrar vem hennes frisör är ...



Mina åkerö-äpplen mår inget vidare i år. De är små och angripna av något så att de är fulla med svarta fläckar. Säkert något därinnanför som kryper omkring och mumsar i sig äpplet inifrån.


Det är så tråkigt för jag har drömt om förra årets äppelsaft som jag pressade i råsaftcentrifugen. Det var så himla gott - speciellt när man blandade det med morotssaft.


Idag har jag haft årets skördelunch med vännerna från Sollentuna. Jag glömde fotografera maten så det blir inga bilder på den, men det serverades:


Bröd med soltorkade tomater och rosmarin med en färskost smaksatt med chèvre, citron och salvia. Vattenmelon- och tomatgazpacho med lite mynta på toppen. Ernst Kirchsteigers nudelsallad med morötter, squash, rädisor, purjolök och fänkål. Till den teriyakimarinerad rostbiff och Svartrökarnas rökta fläskfilé. Och så en grönsallad med bara sallad, gurka och pumpakärnsolja. Ja, och så lite oliver. Rabarberkaka med vaniljsås till efterrätt.


Det blev gott. Men bäst av allt var sällskapet. Det börjar bli en fin liten tradition.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards